flexmagazine.nl

In de bres voor Brawl

De Wii is een prachtig ding. Gek genoeg is het spel dat ik het vaakste speel Wii Sports erop. Het was voreger Brawl, maar met de nieuwe versies voelt dit gedateerd, alsof de vaardigheden die je opbouwt niet langer relevant zijn voor “het” spel. Dit heb ik ook met Super Smash voor de Wii U. Eigenlijk is dat gek, met het spel is niks mis. Sterker nog, het is een heel erg leuk spel. Ik geef dan wel de voorkeur aan de Wii U versie. Je verwacht nu waarschijnlijk dat ik dit vindt omdat het sneller is, omdat het competitiever is, omdat er meer combo’s in zitten, kortweg, dat het meer als Melee is. Dat is voor mij echter niet het verschil. Zowel Wii U en Brawl gebruiken vergelijkbare Wii controllers. Met de overeenkomst uit de weg, wat valt er nog te zeggen voor Brawl?

Ja, Brawl heeft combo’s!

Mensen zeggen dat Brawl een spel is wat geen vaardigheid vereist. Een grote vergissing naar mijn idee. Het belangrijkste bewijsstuk hiervoor is dat voormalig legende Ken ooit op een groot toernooi is verslagen door een kind dat toevallig in de buurt was in de finale. Dat brengt de vraag met zich mee hoe deze legende dan zo consistent in de finale kwam? Maar natuurlijk zijn er combo’s. Wie enigszins toernooien volgde weet wat Ice Climbers kunnen aanrichten. Of King Dedede. Zelfs als je chaingrabs geen echte combo’s vindt is er zeker vaardigheid te vinden in het gebruik van het beste karakter in het spel: Metaknight. Je karakter op een zodanige manier inputs geven dat deze een minuutlang niet in het spel is vereist oefening en discipline. Maar waar Brawl voor mij vooral goed naar voren komt zijn de subtielere combo’s. Ik zal eerlijk toegeven, Ness was mijn main in Brawl. Maar al die eindeloze oefening van de PK-Fire naar grab naar D-Throw naar F-air en F-air zorgde dat ik de juiste oefening had voor toen Wii U uitkwam. Maar ik zal de zaak kracht bij zetten: Ik vind Brawl Ness leuker dan de Ness varianten die daarna kwamen.

Eerlijk waar

Een element wat volledig is verdwenen uit Ness zijn kit is de versatiliteit van zijn jojo. Bij Brawl was het een sloophamer met tact, in Wii U gewoon een goede move met wat leuke Edgeguard mogelijkheden. Toch vindt ik Wii U en Switch beter. Waarom? De look. Dat is voor mij zo belangirjk dat deze versies verkies. De hyperrealistische stijl en het donkere van Brawl maakt het veel minder aantrekkelijk dan de vrolijkere versies die volgde.

Mobiele versie afsluiten