Het type TGX van MAN vrachtwagens

Het type TGX van MAN vrachtwagens

De MAN TGX is een prachtige vrachtwagen van het merk MAN. Deze vrachtwagen beschikt over een zescilindermotor, D2066 en heeft ook nog eens een grote XLX-cabine. Zo is deze fantastische vrachtwagen ook nog eens getest door scout24 om te kijken hoe goed deze vrachtwagen nou daadwerkelijk werkt. Met de hoofdvraag in gedachte, is de MAN TGX een vrachtwagen voor grote vloten?

Vloot vrachtwagens

In eerste instantie zouden vloot vrachtwagens erg zuinig in gebruik moeten zijn. Scout24 heeft dit aan de tand gevoeld. Zo hebben zij de zescilinder in de MAN TGX 18.400 met een inhoud van wel 10,5 liters getest. Het resultaat hiervan was zeker niet teleurstellend, 35,9 l/100 km op bergachtig terrein. Dat is zeker een prima score voor de MAN TGX. Met de 400 pk sterke zescilinder die onder de geweldige XLX-cabine werkend is, maakte het een gecultiveerde indruk bij de testers. Daarnaast ontbreekt het de MAN TGX ook zeker niet aan kracht, met zeker een indrukwekkende ton aan zware aandrijfaggregaat. 

Het maximum koppel van de vrachtwagen ligt tussen de 1000 en 1400 tpm in de volle omvang. Het nominale vermogen van de wagen wordt al zeker bij de 1600 tpm bereikt. Zo weet de wat kleine motor toch wel een beetje te verdoezelen dat het maximale koppel met maar 1900 Nm een klein beetje schamel uitvalt. Dit op zijn beurt had weer gevolgen voor de transportsnelheid wat zeker geen onbelangrijke zaak is. De MAN TGX behaalde een gemiddelde snelheid van 80 km per uur. Op zijn beurt ook zeker geen verkeerd resultaat.

Verder waren de testers ontzettend enthousiast over het lage leeggewicht van deze prachtige vrachtwagen. Dat komt namelijk neer op slechts 7100 kilogram leeggewicht voor een compleet uitgeruste trekker met een fantastisch grote cabine. 

Een indrukwekkende afwerking met veel bergruimte

Zodra je binnen in de MAN TGX stapt voel je de ruimte en het comfort dat de XLX-cabine met zich meebrengt. Zo wordt de chauffeur hartelijk ontvangen en is de piekfijne afwerking overal aan te merken en te zien. ZO zijn de beste materialen gebruikt om maximaal comfort te bieden tijdens de reis. Het enige puntje waar je de MAN TGX eventueel op aan zou kunnen kijken is het feit dat de binnengeluiden ietsjes hoger liggen dan bij de concurrenten. 

Wat nieuw is in deze truck is het zogeheten multifunctionele opbergvak. Zo is er een ligbed wat dwars op de lengterichting kan worden ingeklapt. Dit geeft het gevolg dat er nog eens 200 liter extra bergruimte ontstaat. Daarnaast kan het ook een tweede bed vormen mocht dit volledig uitgeklapt worden. dan kan de bergruimte nog eens uitgebreid worden tot zelfs 1000 liter. Daarnaast zijn er nog een aantal zijvakken waar ook meer dan genoeg ruimte is om spullen in op te bergen.

Reageren is niet mogelijk.